سندروم دکورون

161
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

سندروم دکورون

سندروم دکورون یک التهاب تنگ کننده کانال تاندول عضلات ابداکتورپولیسیس لونگوس و اکستانسور پولیسیس برویس است که از اولین کمپارتمان خلفی مفصل کارپومتاکارپال مچ می گذرد. این عضلات اکسترنسیک هستند و مسئول انجام ابداکشن و اکستنشن شست هستند. در برخی افراد این تونل دچار تنگی می شود ، علیرغم تنگی تونل در مراحل اولیه بیماری ، خود تاندون ها سالم هستند. اما در مراحل مزمن ، تاندون ها نیز دچار تغییرات استحاله ای می گردند. علت دقیق بروز تنوسینوویت دکورون نامشخص است. ممکن است استفاده بیش از حد یا تنش های تکراری در مچ و شست ، در فعالیت هایی مانند شستن لباس ، سفت کردن یا باز کردن دستی پیچ ها ، تایپ کردن ، نواختن پیانو ، بافتن ، دوختن و بریدن باعث بروز این سندروم شود. تکرار این فعالیت ها ممکن است باعث التهاب تاندون یا حجیم شدن اکستانسورتیناکولوم شود. طبق مطالعات انجام شده میزان شیوع دکورون در جمعیت نرمال 37% است. شیوع آن در زنان سه تا چهار برابر مردان است و در گروه سنی 35 تا 55 سال بیشتراست.

درمان در این سندروم با توجه به مرحله حاد یا مزمن بیماری متفاوت است. در مرحله حاد التهابی که سندروم خیلی پیشرفت نکرده است ، درمان غیر جراحی است. درمان غیرجراحی شامل تغییر در فعالیت ها ، اصلاح پاسچر دست ، تغییرات ارگونومیک ، استفاده از اسپلینت و ایجاد بی حرکتی ، گرما و سرما و تحریک الکتریکی عصبی است. در مطالعات ، بهترین و ایمنی ترین درمان محافظه کارانه برای سندروم دکورون استراحت و بی حرکتی شست ، بیان شده است.

تجویز ارتوزهای دست یکی از روش های درمان غیرجراحی است که شامل انواع ارتوزهای سخت و نرم است. این ارتوزها حرکت را در شست و مچ کاهش داده باعث کاهش التهاب در غلاف تاندونی می گردند. مانند بسیاری از سندروم های استعمال مفرط ، استفاده از اسپلینت در مراحل اولیه که سندروم وارد فاز مزمن نشده است ، بسیار موثر است. پوشیدن اسپلینت در مرحله بروز حاد ، درد و التهاب را کم می کند. اولین هدف استفاده از اسپلینت در این شرایط ، بی حرکتی اندام درگیر و کاهش التهاب است که به دنبال کاهش لغزش تاندون های مذکور در اولین کمپارتمان خلفی حاصل می شود. همچنین بی حرکتی سبب کاهش اعمال نیرو در این عضلات می شود که به بهبود علایم کمک می کند.(1)

منابع

1. نعمتی ز, جوانشیر م, سعیدی ح, فشارکی آقاجانی س. مقایسه اثر اسپلینت داینامیک جدید و استاتیک مرسوم بر میزان درد و توانایی های عملکردی دست در زنان مبتلا به سندروم دکورون. توانبخشي. 1393;15(2):-.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها