درد زانو

301
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

درد زانو شکایتی است که افراد را در هر سنی درگیر می کند. درد زانو ممکن است نتیجه جراحتی باشد مانند رباط پارگی یا غضروف پاره شدن. مشکلاتی مانند آرتروز ، نقرس و عفونت نیز می تواند باعث درد زانو شود .بسیاری از انواع درد های جزئی زانو به خوبی به راهکارا و مراقبت های درمانی پاسخ می دهند و تا حدودی رو به بهبودی می روند. فیزیوتراپی زانو نیز می توانند به تسکین درد زانو کمک کنند ولی در بعضی مواقع ممکن است زانوی شما نیاز به عمل جراحی داشته باشد(1)

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ، بیشتر در معرض خطر مشکلات زانوهستند. عواملی دیگری که خطر ابتلا به درد مزمن زانو را افزایش می دهد عبارتند از سن ، آسیب های قلبی و فعالیت ورزشی (2).

صدمات شایع زانو

آسیب دیدگی زانو می تواند بروی هر یک از لیگامان ها ، تاندون ها یا کیسه پر از مایع بورسای که مفصل زانو را احاطه کرده اند و همچنین استخوان ها ، غضروف و رباط هایی که خود مفصل را تشکیل می دهند. تاثیر بگذارد. درد موقتی زانو با درد مزمن زانو تفاوت دارد. بسیاری از افراد به دلیل آسیب دیدگی یا تصادف ، درد موقتی زانو را تجربه می کنند(1)

درد مزمن زانو به ندرت بدون معالجه از بین می رود و همیشه به یک حادثه نسبت نمی شود و شرایط جسمی یا بیماری می تواند باعث درد زانو شود. منیسک پاره شده ، منیسک از غضروف های سخت و لاستیکی تشکیل شده است و به عنوان کمک فنر در ساق پا عمل می کند و در صورت تحمل وزن بروی آن ، ناگهان زانو پیچیده می شود(2).

آسیب ACL یا پارگی صلیبی است یکی از چهار لیگامان که به استخوان ساق پا شما متصل می باشد. آسیب ACL به ویژه در افرادی که بسکتبال ، فوتبال ، یا ورزش های دیگری بازی می کنند که نیاز به تغییر ناگهانی در جهت دارند ، شایع است.

شکستگی استخوان پاتلا که ممکن است در هنگام برخورد یا افتادن وسایل نقلیه موتوری می توانند شکسته شوند. افرادی که استخوان های آنها از پوکی استخوان ضعیف شده اند ، می توانند با اشتباه قدم زدن باعث شکستگی زانو شوند.

بورسیت زانو برخی از صدمات زانو باعث ایجاد التهاب در کیسه های کوچک مایعات می شود که قسمت بیرونی مفصل زانوی شما را خم می کند به طوری که تاندون ها و رباط ها به آرامی بروی مفصل می چسبند.

تاندونیت پاتلار، تاندونیت تحریک و التهاب یک یا چند تاندون است بافت های ضخیم و فیبری که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. دوندگان ، اسکی بازها ، دوچرخه سواران و افراد درگیر در ورزش پرش و فعالیت می توانند التهاب را در تاندون پاتلار ایجاد کنند ، که عضله چهار سرران را به جلو متصل می کند(1)

اختلالات بافت دژنراتیو

اختلالات بافت دژنراتیو یک شکایت شایع در زانو است.

استئوآرتریت باعث ایجاد انحطاط در غضروف و بافتهای اطراف زانو می شود. این می تواند باعث ایجاد درد سفتی و اختلال در عملکرد مفصل شود. وضعیت دژنراسیون بیشتر در نتیجه پیری اتفاق می افتد. در 10 درصد از مردان و 13 درصد از زنان بالای 60 سال در ایالات متحده رخ می دهد.

اگرچه درمانی برای این بیماری دژنراتیو وجود ندارد ، اما افراد می توانند علائم را با با ورزش ملایم و داروهای تسکین دهنده درد کنترل کنند.

آسیب شدید ممکن است منجر به تعویض مفصل یا سایر اشکال جراحی شود. پزشک در ابتدا برای ارزیابی میزان آسیب و تصمیم گیری در مورد بهترین دوره درمانی ، به اشعه ایکس دستور می دهد .

اختلات بافت همبند یا همان آرتریت روماتوئید می تواند دلیل درد زانو باشد.

آرتریت روماتوئید RA یک اختلال التهابی خود ایمنی است که بر مفاصل تاثیر می گذارد. سیستم ایمنی بدن به جای عناصر مضر در بدن به بافت های مفصل حمله می کند. برخلاف اختلالات بافت دژنراتیو ، RA و سای اختلالات بافت همبند روی پوشش مفاصل تاثیر می گذارد. نتیجه آن تورم دردناک در مفاصل زانو است . اگر فردی درمان نکند ، RA می تواند منجر به فرسایش استخوان و حتی تغییر شکل مفصل شود. حتی اگر این درد فقط ممکن است در ناحیه زانو ایجاد شود RA می تواند به قسمتهای دیگر بدن آسیب برساند. در مورد گزینه ها ی درمانی با پزشک صحبت کنید. هیچ درمانی برای RA وجود ندارد .

مشکلات متابولیکی

علل متابولیک درد زانو اغلب در کنار بیماری رخ میدهد که چندین قسمت از بدن نقرس را تحت تاثیر قرار می دهد. ایجاد کریستالهای اسید آور یک در مفاصل می تواند باعث نقرس شود ، یکی از رایج ترین شکایات متابولیکی است که می تواند روی زانو تاثیر بگذارد. نقرس نوعی آرتروز است و می تواند بسیار دردناک باشد. باعث تورم و التهاب در زانو می شود و می تواند دامنه حرکت در ناحیه را کاهش دهد (3)

تشخیص درد مزمن زانو

هر علت احتمالی درد مزمن زانو به آزمایشات تشخیصی مختلف نیاز دارد. این موارد شامل خونریزی ، معاینه فیزکی ، اشعه X ، سی تی اسکن یا MRI و سایر آزمایشات تصویربرداری است.

(2)

علائم

بسته به علت مشکل ممکن است محل و شدت درد زانو متفاوت باشد. علائم و نشانه هایی که گاهی همراه با درد زانو هستند عبارتند از :

تورم و سفتی ، قرمز و گرما به لمس ، پرت کردن یا خرد کردن صداها ، عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

علل

درد زانو می تواند در اثر جراحات ، مشکلات مکانیکی ، انواع آرتریت و سایر مشکلات ایجاد شود.

درمان زانو درد

درد زانو اغلب در خانه قابل درمان است. باید در چند روز احساس بهتری داشته باشید. اگر درد بسیار بد است یا مدت طولانی ادامه دارد ، به پزشک معالج مراجعه کنید. تا حد امکان می توانید وزن کمتری روی زانو بگذارید مثلا از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید

(4)

. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/knee-pain/symptoms-causes/syc-20350849.

2. https://www.healthyhearing.com/help/hearing-loss.

3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/310653#connective-tissue-disorders.

4. https://www.healthline.com/human-body-maps/achilles-te.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها