سرطان جنجره

123
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

سرطان گلو

سرطان نوعی بیماری است که سلولهای غیر طبیعی در بدن تکثیر می شود و به طور غیر قابل کنترل در بدن تقسیم می شوند. این سلول های غیر طبیعی رشد بدخیمی به نام تومور را تشکیل می دهند.

سرطان گلو به سرطان جعبه صوتی ، بند ناف و سایر فسمت های گلو مانند لوزه ها و دهان و حلق اشاره دارد. سرطان گلو اغلب در ردوسته قراردارد: سرطان حلق و سرطان حنجره

سرطان گلو در مقایسه با سایر سرطان ها نسبتا نادر است.

دو نوع اصلی سرطان گلو عبارتند از :

سرطان سلول سنگفرشی : این نوع سرطان گلو روی سلول های صاف که گلو را لایه برداری می کند ، تاثیر می گذارد. این شایعترین سرطان گلو در ایلات متحده آمریکا است.

آدنوکارسینوما : این نوع سرطان گلو روی سلول های غده اثر می گذارد و نادر است.

دو دسته از سرطان گاو عبارتند از :

سرطان حلق : این سرطان در حلق ایجاد می شود ، این لوله تو خالی است که از پشت بینی شما تا بالای بادگیر شما جریان دارد. سرطان های حلق که در گردن و گلو ایجاد می شوند عبارتند از :

سرطان نازو فارنکس

سرطان oropharynx

سرطان هیپوفارنکس

سرطان حنجره این سرطان درحنجره شکل می گیرد ، که جعبه صوتی شماست.

سرطان حنجره

سرطان حنجره نوعی سرطان گلو است که برحنجره شما تاثیر می گذارد. حنجره جعبه صوتی شماست. این شامل غضروف و ماهیچه هایی است که شما را قادر به صحبت می کند.

حنجره بیشتر از غضروف تشکیل شده است ، یک بافت انعطاف پذیر که چارچوبی از پشتیبانی را تشکیل می دهد.

سه قسمت اصلی حنجره :

Supraglottis قسمت فوقانی ، گلوت ، قسمت میانی اینجاست که تارهای صوتی قرار دارند. تارهای صوتی باز بسته می شوند و به شما امکان می دهند نفس بکشید و صحبت کنید ، زیرگلوت قسمت پایین .

حنجره در چندین عملکرد نقش دارد:

هنگام نفس کشیدن ، تارهای صوتی باز می شوند تا هوا از آن عبور کند. وقتی صحبت می کنید ، تارهای صوتی نزدیک هستند. هوایی که از طریق تارهای صوتی عبور می کند باعث لرزش آنها می شود و این به ایجاد صدای گفتار کمک می کند. هنگام بلع ، اپیگلوت ( که بخشی از سوپراگلوت است ) بر روی حنجره فرو می رود و تارهای صوتی محکم بسته می شوند تا مواد غذایی از ریه خارج نشود.

این نوع سرطان می تواند به صدای شما آسیب برساند. اگر به سرعت تحت درمان قرار نگیرید ممکن است در قسمت های دیگر بدن شما گسترش یابد.

مطابق با انستیتوی ملی سرطان ، سرطان های سر و گردن 4% منبع معتبر کلیه سرطانها در ایالات متحده است. میزان بقا برای این سرطان بستگی به محل خاص آن و نحوه تشکیل زود هنگام دارد.

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا ، 90 درصد از مبتلایان به سرطان گلوتای مرحله 1 به مدت 5 سال یا بیشتر زنده می مانند. گلو قسمتی از حنجره شماست که شامل بندهای صوتی شماست.

در مقابل 50% از مبتلایان به سرطان مرحله 1 ساختارهای بالا گلوت یا سوپراگلوت ،پنج سال یا بیشتر زنده می مانند. سوپر اگلوت حاوی اپیگلوت است هنگام بلع حنجره شما بسته می شود . این ماده از ورود موادغذایی به ریه های شما جلوگیری می کند. مردان تقریبا چهار برابر بیشتر از زنان مبتلا به آن هستند.

علائم سرطان حنجره

برخلافا نواع دیگر سرطان ، علائم سرطان حنجره قابل تشخیص است. برخی از علائم رایج عبارتند از : صدای خشن ، مشکلات تنفسی ، سرفه بیش از حد ، سرفه با خون ، گردن درد ، گلو درد ، درد گوش ، مشکل در بلع غذا ، تورم گردن ، برآمدگی گردن ، کاهش وزن ناگهانی این علائم همیشه با سرطان بروز نمی کند. با این وجود ، اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته طول بکشد ، باید به پزشک مراجعه کنید. کلید اصلی برای درمان موثر سرطان تشخیص زودرس است.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان حنجره می شود؟

سرطان گلو معمولا هنگامی رخ می دهد که سلول های سالم آسیب ببینند و رشد آن زیاد شود. این سلول ها می توانند به تومور تبدیل شوند. سرطان حنجره تومورهایی هستند که در جعبه صوتی شما سرچشمه می گیرند جهش هایی که به سلول های حنجره شما آسیب می رسانند ، غالبا ناشی از استعمال سیگار است. آنها همچنین می توانند نتیجه این موارد باشند :

استفاده سنگین از الکل

تغذیه ضعیف

قرارگرفتن در معرض ویروس پاپیلوم انسانی

مشکلات سیستم ایمنی

قرار گرفتن در معرض محل کار در معرض سموم مانند آزبست

برخی بیماریهای ژنتیکی مانند کم خونی Fanconi

(1)

عواملی که باعث می شود به سرطان حنجره دچار شویم:

برخی از عوامل سبک زندگی خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهد. این شامل سیگارکشیدن ، تنباکو ، میوه وسبزیجات به اندازه کافی مصرف نکردن ، مصرف مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده ، نوشیدن الکل ، قرار گرفتن در معرض آزبست ، ارثی
چگونه سرطان حنجره تشخیص داده می شود :

تشخیص سرطان حنجره با سابقه پزشگی آغاز می شود اگر علائم بالقوه سرطان دارید ، پزشک شما را با دقت معاینه می کندو یک سری آزمایشات را شروع می کند.

اولین آزمایش انجام شده معمولا لارنگوسکوپی است. پزشک شما بریا معاینه حنجره از یک دامنه کوچک یا سری آینه استفاده خواهد کرد. اگر پزشک شما ناهنجاری هایی رامشاهده کند ، ممکن است بیوپسی انجام دهد. آزمایشگاه می تواند این نمونه بافت کوچک سرطان را آزمایش کند.

آزمایشات تصویربرداری روش عادی برای تشخیص سرطان حنجره نیست. با این حال ، آزمایشاتی مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI می تواند به پزشک شما کمک کند تا سرطان را آزمایش کند.

آزمایشات تصویر برداری روش عادی برای تشخیص سرطان حنجره نیست. با این حال ، آزمایشاتی مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI می تواند به پزشک شما کمک کند تا سرطان را گسترش دهد یا خیر .
در صورت تشخیص سرطان ، مرحله بعدی مرحله بندی است . که در این مرحله نشان می دهد که سرطان تا چه جد شیوع یافته است. آنکولوژیست به طور کلی از سیستم TNM برای مرحله سرطان حنجره استفاده می کنند :

T اشاره دارد که به اندازه موتور اولیه و در صورت حمله به بافت اطراف آن اشاره دارد. از N برای شناسایی میزان گسترش سرطان به غدد لنفاوی استفاده می شود . M نشان می دهد که آیا سرطان در اندام های دیگر یا غدد لنفاوی دورتر متاستاز شده یا گسترش یافته است .
علائم سرطان حنجره
برخی از موارد زیر ممکن است علائم سرطان حنجره باشد ، یا ممکن است علائم بیماری های دیگر باشد:

گلودرد یا سرفه ای که از بین نمی رود ، تغییری در صدای شما ، مانند کوفتگی ، که بعد از دو هفته بهتر نمی شود ، هر درد و درد دیگری هنگام بلعیدن ، درد گوش ، توده ای در گردن یا گلو ، دیسفونیا ( مشکلات تولید صداهای صوتی ) در صورت بروز هر یک از علائم زیر ، سریعا به پزشک مراجعه کنید : سوهاضمه ( مشکل تنفس ) هموپیتزی (2)

روش درمانی سرطان حنجره
درمان بستگی به میزان سرطان شما دارد. پزشک ممکن است در اولین مراحل درمانی از پرتو نگاری یا جراحی استفاده کند. جراحی یک روش متداول برای از بین بردن تومور است . خطرات ناشی از جراحی سرطان غیر معمول نیست. اگر سرطان زمان شیوع داشته باشد احتمال بروز آنها بیشتر است . شما ممکن است تجربه کنید :
در تنفس مشکل دارد ، بلعیدن ، بدگویی کردن ، از دست دادن یا تغییر صدا ، زخم هایی دائمی گردن سپس پرتو نگاری سعی دارد سلول های سرطانی باقی مانده را از بین ببرد. پزشک ممکن است پرتو درمانی را به تنهایی برای معالجه سرطان کوچک تجویز کند. شیمی درمانی نوعی دیگری از در مان سرطان است . این می تواند : سلولهای سرطان باقی مانده را بعد از عمل و پرتو نگاری نابود کنید .

رسیدگی به آسیب به جعبه صوتی شما

ممکن است در حین جراحی بخشی یا تمام کادر صدا را از دست بدهید . با این حال ، این بدان معنا نیست که دیگر نمی توانید صحبت کنید . گفتار درمانی می تواند به شما در یادگیری روش های جدید برقراری ارتباط کمک کند. اگر پزشک کل کادر صوتی را برداشته باشد ، سایر جراحی ها می توانند صدای شما را بازیابی کنند . صدای شما یکسان نخواهد بود با این وجود ، اکثر افراد می توانند با استفاده از چندین روش ، توانایی صحبت کردن را دوباره بدست آورند.
گفتار مری روشی است که در آن یک درمانگر به شما می آموزد که هوا را بلعید و دوباره آن را از طریق دهان خود بفرستید .

یک سوراخ از نای تراشه باعث می شود راه آسانتری برای ارسال هوا از ریه به دهان ایجاد می شود . پزشک شما لوله خنک کننده و مواد غذایی شما را با چیزی به نام استوما متصل می کند. آنها سپس دریچه ای را در قسمت جلوی گلو شما قرار می دهند. پوشاندن دریچه با انگشت به شما کمک میکند تا صحبت کنید.

اکترولارنکس وسیله ای الکتریکی است که صدای مکانیکی ایجاد می کند .

1. https://www.healthline.com/health/laryngeal-cancer#causes.

2. https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/16611-laryngeal-cancer-care-path.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها