اختلال یادگیری

144
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

ناتوانی یادگیری چیست ؟

ناتوانی یادگیری نوعی اختلال عصبی است. به زبان ساده ، ناتوانی یادگیری ناشی از تفاوت در نحوه سیم کشی مغز فرد است.کودکان دارای ناتوانی در یادگیری نسبت به همسالان خود باهوش یا باهوش هستند. اما ممکن است آنها در خواندن ، نوشتن ، هجی کردن ، استدلال ، فراخواندن و یا سازماندهی اطلاعات مشکل داشته باشند ، اگر در اختیار دیگران قرار بگیرند تا چیزهایی را توسط خودشان کشف کنند یا به روش های مرسوم آموزش داده شوند.

ناتوانی یادگیری قابل درمان یا رفع نیست. این مسئله مادام العمر است و با وجود پشتیبانی و مداخله مناسب ، کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند در مدرسه موفق شوند و به سمت مشاغل موفق و غالبا متمایز بعدا در زندگی ادامه دهند.والدین می توانند با تشویق نقاط قوت ، شناختن نقاط ضعف آنها درک سیستم آموزشی ، کار با متخصصان و یادگیری راهکارهای مقابله با مشکلات خاص ، به کودکان دارای ناتوانی در یادگیری در رسیدن به چنین موفقیت هایی کمک می کنند(1).

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی دریادگیری همانند همه افراد هوشمند هستند. آنها فقط باید به شیوه هایی متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد آنها آموزش داده شوند. با آموختن اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی یادگیری به طور کلی ، و به ویژه مشکلات یادگیری فرزندتان ، می توانید به موفقیت در مدرسه و بعد آن کمک کنید(2).

انواع ناتوانی در یادگیری

دیس کالکولی

ناتوانی در یادگیری خاص است که برتوانایی فرد در درک اعداد و یادگیری حقایق ریاضی تاثیر می گذارد. افرادی که دارای این نوع LD هستند نیز ممکن است درک درستی از نمادهای ریاضی نداشته باشند ، ممکن است با حفظ کردن و سازماندهی شماره ها ، مشکل در گفتن زمان و یا در شمارش مشکل داشته باشند.

دیسگرافیا

یک ناتوانی در یادگیری خاص است که برتوانایی دست نویس و مهارت های حرکتی خوب فرد تاثیر می گذارد. مشکلات ممکن است شامل دست خط بد ، فاصله نامتناسب ، برنامه ریزی فضایی ضعیف بروی کاغذ ، املا ضعیف و مشکل در نوشتن و نیز تفکر و نوشتن همزمان باشد.

دیسکسیکی

ناتوانی در یادگیری خاص که بر خواندن و مهارتهای پردازش مبتنی برزبان تاثیر می گذارد. شدت آن در هر فرد متفاوت است اما می تواند برخواندن تسلط ، رمزگشایی ، درک مطلب ، یادآوری ، نوشتن ، نوشتن ، هجی و گاهی گفتار تاثیر بگذارد و می تواند همراه با سایر اختلالات مرتبط باشد. گاهی اوقات از دیسکسلیا به عنوان ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان یاد می شود.

اختلال زبان شفاهی / نوشتاری و نقص درک خاص خواندن ناتوانی در یادگیری که بردرک فرد از آنچه میخواند یا از زبان گفتاری تاثیر می گذارد. توانایی بیان خود با زبان شفاهی نیز تاثیر بگذارد.

معلولیت یادگیری غیرکلامی

اختلالی که معمولا با اختلاف معنی داری بین مهارت های کلامی بالاتر و مهارت ضعیف حرکتی ، دیداری – مکانی و اجتماعی مشخص می شود. به طور معمول فرد مبتلا به NLD یا NVLD در تفسیر نشانه های غیرکلامی مانند بیان صورت یا زبان بدن مشکل دارد وممکن است هماهنگی ضعیفی داشته باشد.

دیسپراکسی

اختلالی که با مشکل در کنترل عضلات مشخص می شود و باعث ایجاد مشکل در حرکت و هماهنگی ، زبان و گفتار می شود و می تواند بریادگیری تاثیر بگذارد. اگرچه یک ناتوانی در یادگیری نیست ، سوء هاضمه اغلب همراه با دیسکسکسی ، دیس کالکولی یا ADHD وجود دارد(3)

منابع

http://www.ldonline.org/ldbasics/whatisld.

2. https://www.healthline.com/.

3. https://ldaamerica.org/types-of-learning-disabilities/.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها