سندروم و انواع سندروم

151
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

سندروم چیست

سندروم که به آن نشانگان نیز گفته می شود در واقع یک ریشه یونانی دارد که از ریشه دو عبارت دویدن run و با هم together تشکیل شده است که می شود با هم دویدن و همراه شدن .
سندروم در اصطلاح پزشکی و روانشناسی ترکیبی از علائم و نشانه هاست که حاکی از اختلالات خاص است وبه معنی مجموعه ای از خصوصیات قابل تشخیص بالینی است . که شامل نشانه های بیمار علایم پزشکی و پدیده ها و خصوصیاتی که معمولا با هم اتفاق می افتد بنابراین وجود یکی از مشخصه ها به پزشک در مورد وجود بقیه ویژگی ها هشدار می دهد .
پس می توان گفت سندروم مجموعه ای از علائم و نشان هایی است که برای توصیف بیماری خاص به کار برده می شود .

شایع ترین سندروم ها
ما می توانیم لیستی بلند بالا برای انواع سندروم ها نشان دهیم ولی شایع ترین آنها عبارتند از : سندروم شکاف لب و کام ، سندروم افسردگی ، سندروم داون ، سندرم دست و پای بیقرار

سندروم داون:

علایم: ناهنجاری های فک و صورت ،ناهنجاری های قلبی و عروقی ، محدودیت رشد

شیوع: یک نوزاد از هر 700 نوزاد متولد شده

نوع جهش : به جای 46 کروموزم 47 کروموزم دارد

سندروم شکاف لب و کام
از جمله سندروم های که می توان برای شکاف لب و کام به آنها اشاره کنیم عبارتند از :
سندروم vcf :یک اختلال ژنتیکی است که به علت حذف قسمت کوچیکی از بازوی بلند کروموزم 22 ایجاد می شود و این بیماری یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی است و تقریبا 1مورد در 2000 تولد رخ می دهد.
سندروم استیکلر :گروهی از شرایط موروثی مشخصه متمایز ظاهر صورت اختلالات چشم ، کاهش شنوایی مشکلات مشترک است این علائم و نشانه بین افراد متفاوت است .
سندروم آپرت :ناهماهنگی ژنتیکی صورت جمجه و اعضای بدن است سندرم آپرت به دلیل نقص مادرزادی بروی کروموزم 10 به وجود می آید و معمولا سابقه خانوادگی دارد . جمجه به طورطبیعی یکسری از استخوان هایی مسطح تشکیل شده است که در آنها مفاصل که درز نامیده می شود به یکدیگر متصل می شوند این درزها به جمجمه اجازه می دهند که با رشد مغز بزرگ شوند ولی در کودکانی که به این سندرم دچار هستند قبل از تولد متصل و جوش خورده است .
سندروم تریچرکولینز :یک اختلال ژنی ناشایع است که با کوچک فک تحتانی و اختلالات گوش مشخص می شود برخی ازاین بیماران مبتلا به اختلالات مادرزادی قلبی هستند.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها