آنچه که باید درباره اوتیسم بدانید

155

مقدمه
اوتیسم از دو بخش تشکیل شده است اوتس یعنی خود و ایسم یعنی گرایش اوتیسم یعنی خودگرایی و عدم توجه به محیط اطراف این کلمه از زبان یونانی وارد زبان های مختلف شده است .

اختلال طیف اوتیسم شرایطی است که مربوط به رشد مغز است و برنحوه ی درک و معاشرت فرد با دیگران تاثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل و ارتباطات اجتماعی می شود این اختلال همچنین شامل الگوهای محدود و تکرار رفتار است اصطلاح طیف دراختلال اوتیسم شامل شرایطی است که قبلا جداگانه در نظر گرفته می شد اوتیسم ، سندرم آسپرگر ، نوعی اختلال در هم آمیختگی و یا عدم تمرکز در دوران کودکی و اختلالات نافذ رشدمی باشد.
اختلال اوتیسم در اوایل کودکی شروع می شود و سرانجام باعث ایجاد مشکاتی به عنوان مثال در مدرسه می شود . اغلب کودکان علائم اوتیسم را در طی سال های اول نشان می دهند . به نظر می رسد تعداد کمی از کودکان در سال اول به طور طبیعی رشد می کنند و بعد از بروز علائم اوتیسم دوره رکرسیون بین 18 تا 24 ماهگی را پشت سر می گذارند در حالی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد درمان فشرده و تشخیص زود رس می تواند تفاوت زیادی در زندگی بسیاری از کودکان ایجاد کند .این اختلال هیپچ گونه ارتباطی با وضعیت اقتصادی نوع سبک زندگی و سطح تصحیلات والدین ندارد . و از هر 60 تا 70 نفر تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است که هنوز علت آن مشخص نیست . و این اختلال در پسران بیشتر از دختران است.

تشخیص بیماری اوتیسم

پزشک اطفال ممکن است برای تشخیص بیماری اوتیسم به آزمایشات DNA و ژنتیک ، تست های ارزیابی رفتار ، تست دیداری و شنیداری برای رد هرگونه مشکل در بینایی و شنوایی که مربوط به اوتیسم نیست و غربالگری را به شما توصیه کند .
آکادمی اطفال اوتیسم آمریکا توصیه می کند که همه کودکان در سنین 18 ، 24 ماهگی تحت غربالگری قرار بگیرند غربالگری می تواند به شناسایی زود رس کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند کمک کند . البته باید به این نکته توجه کرد کودکانی که تست اوتیسم آنها در غربالگری مثبت ارزیابی می شود لزوما این اختلال را ندارند .

عوامل و علتهای اختلال اوتیسم
تا به امروز هیچ دلیل پذیرفته شده ای از اوتیسم وجود ندارد اگرچه تئوری های متعدد وجود دارد که به شرح ذیل می باشد .
. ژنتیک می تواند یکی از عواملی باشد که در اوتیسم نقش دارد .

. ممکن است که یک علت محیطی داشته باشد مثل ویروس ها و واکسیناسون ها مطالعات برای یافتن برخی از موارد اوتیسم مرتبط با قرار گرفتن در معرض مادران در برابر ویروس های خاص مثل سرخچه ، سرخک ، اوریون ، آغاز شده است با این حال این تعداد بسیار کمی از همه موارد را به خود اختصاص می دهد . و همچنین شواهدی وجود دارد که ماده نگهدارنده ای که در واکسیناسون های کودکی ممکن است با برخی موارد مرتبط باشد .

. طبق مطالعاتی که در ایالت متحده انجام شده و به صورت فرضیه می باشد عواملی همچون فلزات سنگین و سموم دفع آفات نیز می تواند یکی از علت های اوتیسم باشد و تاکید میشود که این به صورت فرضیه می باشد و هنوز قطعی نمی باشد .
. ناهنجاری های مغزی و عوامل شناختی

علایم اوتیسم
. یکی از عوامل مهارتهای اجتماعی است کودک مبتلا به اوتیسم در تعامل با دیگران سخت است و مشکلات مهارت های اجتماعی برخی از شایع ترین علائم است
. او ممکن است بخواهدبا شما ارتباط برقرار کد ولی نمی داند چگونه می تواند این ارتباط را برقرار کند
.او به بازی و صحبت با دیگران علاقه ندارد و ترجیح می دهد که تنها باشد .
. از تماس جسمی و چشمی جلوگیری میکند .
. وقتی ناراحت است دلداری را دوست ندارد .
. رفتار پرخاشگرانه دارد .
. احساسات را درک نمی کند .
. ارتباطات حدود 40 درصد از کودکان اوتیسم به این صورت است که آنها اصلا صحبت نمی کنند و 25 تا 30 دصد مهارت های زبانی را در دوره ی نوزادی ایجاد می کنند اما بعد از دست می دهند .
. تاخیر در گفتار و مهارت های زبانی

راهکار ارتباط برقرار کردن با کودکان اوتیسم
از آنجایی که یکی از علائم شایع اوتیسم نقص قابل توجهی در توانایی های ارتباط کلامی است یک مشکل شایع برای تراپیست گفتار و زبان و کار درمانی و روانشناس رفتار کاربردی و دیگران که با کودکان و حتی بزرگسالان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کارمی کنند می تواند این مسئله باشد که آنها به سادگی قادر به انجام یک مکالمه و یا چیزی به سادگی دانستن اینکه برای ناهار چه می خواهند ، خوشحال است یا ناراحت . روش هایی برای مکالمه با کودکان اوتیسم وجود دارد و می توانید با رعایت نکات زیر ارتباط با آنها را آسان تر کنید
.

. تلاش کنید با آنها صحبت کنید :

از آنجایی که صحبت کردن با این کودکان دشوار است بسیاری از بزرگسالان راه آسان را پشت سر می گذارند و در وهله اوفقط از قرار دادن آنها در مکالمه خودداری میکنند اما این اشتباه بزرگی است هم شما و هم کودکان می توانند از تلاش در مکالمه بهره ببرند حتی اگر موقتی باشد . همچنین تمایل به فرض وجود دارد که اگر کودک اوتیسم پاسخ نمی دهد دلیل این نیست که شما را دوست ندارد و و یا نمی خواهد با شما صحبت کند .

. لحظه های خود را انتخاب کنید :

تنها در زمان مناسب می توانید با آنها صحبت کنید بسیاری از آنها برنامه و ریتم بسیار خاصی برای رفتار خود دارند اگر هنگامی که آنها درگیر چیزی دیگری هستند وارد عمل نشوید و درگیری آنها را قطع نکنید اگر می خواهید با آن صحبت کنید منتظر یک لحظه آرام باشید .

. در مورد آنچه که می خواهند با آنها صحبت کنید :

اگر بر خلاف آنچه که می خواهند عمل کنید شما هیچ موقع به نتیجه مطلوب که خواهان آن هستید نمی رسید.

از هرگونه استعاره یا جمله انتزاعی خودداری کنید :

کودکان اوتیسمی قادر به تفسیر هر نوع ارتباطی نیستند

جملات خود را کوتاه بیان کنید :

در بیان کردن جملات ، جملاتی را انتخاب کنید که کوتاه باشد و سرعت مکالمه در سطحی باشد که کودک بتواند آن را حفظ کند برای یادگیری باید به آنها زمان دهید .

اگر در صحبت کردن به نتیجه دلخواهتان نرسید نوشتن را امتحان کنید :

آنچه را که فقط گفتید روی کاغذ بیاورید تصویر را بکشید و کلمه را پایین تصویر بنویسید و به آنها نشان دهید شاید از این روش نتیجه دلخواه رادریافت کنید .

به سیگنال های غیر کلامی توجه کنید :

اغلب کودکان اوتیسم از خود رفتارهایی را ایجاد می کنند که ممکن است شما انتظار داشته باشید از آنها کلامی را دریافت کنید . شما باید عملکردها و رفتارهای خاصی را که آنها از خود نشان می دهند را توجه و تفسیر کنید .
به یاد داشته باشید که شما در برخورد و آموزشوبا کودکان اوتیسم صحبت کنید .

مداخلات درمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم هنگامی بیشترین منفعت را از مداخله می برند که مداخله برای آنها بین 2 تا 4 سالگی شروع شده و فشرده باشد 15 ساعت در هفته یا بیشتر برای کودکان بالاتر از 2 سال در کار با کودکان اوتیسم بایستی به نکات زیر توجه کنید :

مهارتهای توجه و تمرکز

کار روی توجه مشترک و هماهنگ کردن توجه بین افراد و اشیا

کار روی مهارتهای تمیز

جلب توجه دیگران به اشیا و وقایع به منظور اهداف خاص

دنبال کردن و رد گیزی

تغییر نگاه و تماس چشمی میان افراد و اشیا برای اهداف خاص

کار روی مهارتهای جدیدا آموخته شده در قالب فعالیتهای طبیعی

زشد بازی

کار روی زبان درکی

به یاد داشته باشیم کودکان مبتلا به اتیسم ( برخلاف کودکان مبتلا به نقایص زبانی دیگر ) نقص بیشتری در درک زبان نیست به تولید دارند . پس یکی از اصلی ترین اهداف در اولین مراحل رشد زبان ، افزایش توجه و درک از زبان است . همچنینن محققین بر اهمیت ارائه در و ندارد زبان ساده به کودکان اتیسم تاکید کردند تا مشکلات درکی آنها به حداقل برسد .

کار روی زبان بیانی

گسترش شکلهای ارتباطی متداول

مدخلات ارتباطی د ر اتیسم از دیدگاه

1- رویکرد آموزشی

این رویکردها بر مبنا تئوریهای رفتارگرایی قرار دارد . از رویکرد درمانگر محور به حساب می آید . از تشویق جهت افزایش بسامد رفتارهای هدف مطلوب استفاده می شود .

این رویکردها یک ابزار موثر جهت رشد ابتدایی توجه و درک از زبان و نیز شروع تولید گفتار در کودکان پیش کلامی مبتلا به اوتیسم هستند .

پاسخ تقلید حرکتی سریع

تحلیل رفتار کاربردی

آموزش و ایجاد مهارتهای جدید در زمینه زبان و ارتباط ، رفتارهای اجتماعی ، رفتارهای مراقبت از خود ، مسائل تحصیلی و نظیر آن

2- رویکرد طبیعت مدارانه

این رویکرد اصول رفتار درمانی را در محیط طبیعی تری اجرا می کند . هدف از این رویکرد این است که مراجع شروع کننده مکالمه باشد و نه اینکه صرفا در نقش یک پاسخ دهنده قرار می گیرد .

رویکرد تقاضا الگو

رویکرد آموزشی ضمنی

دیدگاه گفتار جزئی

سیستم ارتباط بر مبنای مبادله تصویر

3- رویکرد رشدی

این رویکرد به جای آنکه روی گفتار بعنوان یک هدف تمرکز کند ، روی کاربرد این رویکرد استفاده از ژستها ، تماس چشمی و آوا سازی را مورد هدف قرار می دهند .

رویکردهای کودک – محور در این گروه قرار می گیرند .

روش های درمانی اوتیسم
تاکنون هیچ روش قطعی برای درمان مبتلایان اوتیسم یافت نشده کارآمدترین روش درمانی اوتیسم توانبخشی است .
. کودک حتما باید زیر نظر یک متخصص روانشناسی اطفال و یک متخصص مغز و اعصاب کودکان ویزیت شود .
. به طور فشرده و ترجیحا هروز تحت خدمات گفتار درمانی و کار درمانی قرار گیرد .
. والدین و مربی کودک باید با روش های مناسب تقویت مهارتهای ارتباطی کودک را از طریق مطالعه کتاب های مرتبط یا به وسیله جلسات مشاوره ای کار درمانی کودک برگزار و قرار گیرد .
. ارزیابی وضعیت حسی حرکتی کودک به وسیله کارشناس درمانی صورت پذیرد و در صورت لزوم جلسات کار درمانی ذهنی کودک به طور منسجم برگزار شود .
. موسیقی درمانی نقاشی و قصه گویی یکی از روش های موثر تربیت کودکان اوتیسم است .

در مورد کودکان اوتیسم بدون گفتار باید روی موارد زیر کار کرد :

هدفمند کردن ارتباط

وارد کردن کودک در تعاملات اجتماعی

جایگزین کردن شیوه های ارتباطی غیر مرسوم

ایجاد شیوه های متعدد برای برقراری ارتباط

ارتقا تواناییهای درکی

فراهم آوردن حمایتهای محیطی بریا افزایش ارتباط اجتماعی با استفاده از AAC و PECS که یک شکل نمادین پیشرفته تر از همان فعالیت AAC است .

در مورد کودکان اوتیسم دارای گفتار باید روی موارد زیر کار کرد :

از آنجا که جنبه های ساختاری زبان در این کودکان معمولا پیشرفته تر از مهارتهای کاربرد شناختی هستند ، تمرکز مداخله برای آنها ، به جای پیچیده کردن جملاتشان ، برکارامدتر کردن ساختهای زبانی که هم اکنون در اختیار دارند ، قرار می گیرند.

یماری هایی که ممکن است مبتلایان به اوتیسم به آن دچار هستند

صرع ، مشکلات دستگاه گوارش و تغذیه ، اختلالات خواب ، اختلال کمبود توجه ، اضطراب ، افسردگی ، وسواس فکری طیف وسیعی از شرایط جسمی ، روحی ، روانی است که کودکان اوتیسم به آن دچار هستند .

رابطه بیماری صرع و اوتیسم
بیماری صرع و اوتیسم هر دو از مشکلات در مغز نشات می گیرند این مشکل به طرق مختلف بر ساختارهای مغزی و فعالیت های تاثیر می گذارد اما با این وجود همچنان دارای خصوصیات مشترکی هستند و به همین دلیل است که محققان به وجود نوعی رابطه زیستی میان این دو بیماری مشکوک هستند و طبق تحقیقات به عمل آمده بیماری اوتیسم در افرادی شایع است که در حال حاضر یماری صرع دارند و بر عکس . افرادی که دچار اختلال اوتیسم هستند تمام انواع حملات صورت می گیرد . 20 تا 30 درصد از کودکان که بیماری صرع دارند تا قبل ورود به دوره بزرگسالی به بیماری اوتیسم مبتلا خواهند شد.

در مورد

0/5 (0 دیدگاه)
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها