OA

215
0 0 رای ها
امتیاز مقاله

آرتروز OA

OA شایع ترین نوع آرتریت است . برخی از افراد آن را بیماری دژنراتیو مفصل یا آرتریت ساییدگی و پارگی می نامند. این بیماری اغلب در دست ، باسن و زانوها رخ می دهد. با OA غضروف درون مفصل شروع به تجزیه می کند و استخوان زیرین شروع به تغییر می کند. این تغییرات معمولا به آرامی پیشرفت می کنند و با گذشت زمان بدتر می شود. OA می تواند باعث درد ، سفتی و تورم شود . در بعضی موارد باعث کاهش عملکرد و ناتوانی می شود (1)OA اغلب در افراد مسن اتفاق می افتد ، اگرچه ممکن است در بزرگسالان در هر سنی بروز کند. OA همچنین به بیماری های دژنراتیو مفصل ، آرتریت دژنراتیو و آرتریت ساییدگی و پارگی گفته می شود.

OA در اثر آسیب مفاصل ایجاد می شود . این آسیب می تواند با گذشت زمان جمع شود ، به همین دلیل سن یکی از دلایل اصلی آسیب مفاصل منجر به آرتروز است. هرچه پیرتر باشید ، بیشتر بروی مفاصل خود ساییده و پارگی خواهید کرد. سایر علل آسیب مفاصل شامل صدمات قبلی مانند ، غضروف پاره شده ، اتصالات در رفته ، صدمات رباط می باشد همچنین عوامل فیزیکی مانند چاقی و ضعیف بودن جسمانی ، سابقه خانوادگی ، و جنسیت خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.

OA می تواند در هر مفصلی رخ دهد ولی با این حال بیشترین نقاط آسیب دیده بدن شامل موارد زیر است :

دست ها ، نوک انگشتان ، زانو ، باسن ، ستون فقرات به طور معمول در گردن و کمر .

(2)

شا یع ترین علائم OA

درد سفتی ، سختی

دامنه حرکت یا انعطاف پذیری کاهش یافته است.

تورم

فاکتورهای خطر برای OA

آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد مفصل مانند خم شدن زانو و استرس تکراری روی مفصل ، می تواند به مفصل آسیب برساند و خطر ابتلا به OA را در مفصل افزایش دهد.

سن با بالا رفتن سن امکان دچارشدن به OA افزایش می یابد.

چاقی وزن اضافی استرس که این فشارها باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون در مفصل می شود

ژنتیک افراد دارای اعضای خانواده با OA به احتمال زیاد دچار این بیماری می شود.

(1)

آرتروز شدید

OA یک وضعیت پیشرونده با پنج مرحله از 0 تا 4 است. مرحله اول بیانگر یک مفصل طبیعی است. مرحله آخر نشان دهنده OA شدید است. همه افراد دارای OA تا مرحله 4 پیشرفت نخواهند کرد. شرایط اغلب مدت طولانی قبل از رسیدن به این مرحله تثبیت می شود.

افراد دارای مبتلا به OA شدید ، از بین رفتن تدریجی یا کامل غضروف در یک یا چند مفاصل دارند. اصکاک استخوانی روی استخوان همراه با این می تواند علائم شدیدی از قبیل

افزایش تورم و التهاب که در این حالت مقدار مایع سینوویال درون مفصل ممکن است افزایش یابد. به طور معمول ، این مایع به کاهش اصطکاک در حین حرکت کمک می کند. اما در مقادیر بیشتر می تواند باعث تورم مفصل شود. بخش هایی از غضروف شکسته نیز ممکن است در داخل مایع سینوویال شناور شده و درد و تورم را افزایش دهد.

افزایش درد ممکن است هنگام فعالیت در هنگام استراحت احساس درد کنید. اگر در طول روز از آنها زیاد استفاده کرده باشید ، ممکن است با افزایش روز درد ، احساس افزایش تورم در مفاصل خود داشته باشید.

دامنه حرکت کاهش یافته است. به دلیل سفتی یا درد در مفاصل ممکن است شما نیز نتوانید حرکت کنید. این می تواند لذت بردن از فعالیت های روزانه را که به آسانی پیش می آمد ، دشوارتر کند.

در مان در خانه و تغییر شیوه زندگی برای OA شامل موارد زیر است:

ورزش فعالیت های بدنی عضلات اطراف مفاصل شما را تقویت می کندو ممکن است به تسکین سفتی کمک کند. حداقل 20 تا30 دقیقه حرکت بدنی را حداقل هروز انجام دهید. فعالیت های آرام و کم تاثیر ، مانند پیاده روی یا شنا را انتخاب کنید.

کاهش وزن اضافه داشتن باعث فشار برمفاصل شما و ایجاد درد می شود. کاهش وزن به تسکین درد کمک می کند. وزن مناسب می تواند خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خواب کافی استراحت عضلات شما می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد .

(2)

1. https://hearnet.org.au/hearing-loss/types-of-hearing-loss.

2. https://www.healthline.com/health/osteoarthritis#osteoarthritis-symptoms.

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها